26 November 2011

1 Muharam 1433 / 27 November 2011 Awal Muharam/Maal Hijrah

Assalammualaikum sahabat Ana semua (@_@)

Pada entri kali ni, Ana nak ucapkan Selamat Menyambut Maal Hijrah kepada sahabat semua. Semoga sambutan Maal Hijrah tahun ni memberi seribu makna kepada sahabat semua.

Awal Muharram atau Maal Hijrah merupakan suatu hari yang penting bagi umat Islam kerana menandakan peristiwa penting yang berlaku dalam sejarah Islam iaitu memperingati penghijrahan Nabi Muhammad S.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi. Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1muharam serta merupakan hari pertama dan tahun baru bagi Takwin Hijrah.

Namun begitu sahabat, hijrah yang Ana maksudkan bukan sahaja meliputi penghijrahan fizikal daripada satu tempat ke tempat yang baru (geografi), bahkan penghijrahan ni juga penghijrahan sifat, akal, dan keperibadian daripada satu titik ketinggian yang jauh lebih penting dan dituntut oleh agama.

Harapan Ana, semoga penghijrahan sahabat untuk melakukan penambahbaikan pada tahun ini lebih baik daripada tahun-tahun yang lepas. Sama-sama la kita berhijrah untuk kebaikan di dunia mahupun akhirat, semoga kita sama-sama mendapat redha daripada ALLAH s.w.t.....Amin ya Robbal Alamin...

p/s: akan sentiasa memperbaiki diri..=)

Tiada ulasan: