5 Mei 2012

Pengalamanku

Assalammualaikum sahabat Ana ^^

Apa khabar IMAN dan HATI hari ni???
Semoga baik-baik sokmo lah ye ('',)

Dalam dunia sekarang ni kan sahabat, semakin ramai yang kata susah nak cari manusia yang berhati baik.

Ada betui ka??

Errmm.dak eh...tu cuma pendapat masing-masing. Depends pada keadaan, tempat dan masa sebenarnya yang membuatkan manusia bertindak demikian. Ana cuma nak berkongsi pengalaman yang Ana lalui pada minggu ni ngan sahabat. Ana beruntung melihat beberapa kebaikan yang membuatkan hati Ana tenang melihatnya.

Pertama,
Siapa kata susah nak jumpa lelaki yang baik sekarang ni?
Pada malam selepas Ana balik daripada menyaksikan persembahan nasyid dari kumpulan Nur One, Unic, Mestica n macam-macam lagi la persembahan yang menarik pada malam tu kat DECTAR, UKM..kami bertolak balik ke kolej agak lewat juga la. Lebih-lebih lagi hanya sebiji bas disediakan. Alamatnya memang penuh la dalam tu. Yang buat Ana terharu, jejaka-jejaka yang berada dalam tu sanggup bagi kami tempat duduk. Kesian pulak tengok diorang berhimpit macam sardin pulak duduk 4 orang dua seat or lebih semata-mata prihatinya dengan golongan muslimah. Bukan tu je, bila dah separuh turun bas, diorang pun gerak ke belakang sekali bila seat kat belakang dah kosong semata-mata nak bagi kaum hawa ni duduk dengan selesa walaupun masih ada yang berdiri, kira memang penuh la bas malam tu. SubahanaALLAH...Ana kagum dengan peribadi yang ditunjukkan oleh kaum adam ini. 

Kedua,
Ana selalu je tidur kat library,  memang dah jadi tabiat kot. Mana taknya memang sejuk macam duk Oversea kot kat dalam tu. Dalam nyeyak dibuai mimpi, tiba dikejutkan oleh mahasiswi arab. Alhamdulillah mengingatkan Ana dengan solat asar. Syukran...ingat-mengingati dalam kehidupan manusia bahkan ISLAM juga menekankan ia.

Ketiga,
Baru je kot semalam. Masa duk tunggu bas dengan dua sahabat Ana, kami tiba-tiba terlihat seekor kucing yang agak pelik (pada mula2 la). Tak lama tu, baru la Ana perasan kucing tu agak kesian. Duduk pun tak selesa dan badannya mengeluarkan bunyi. Bila tengok perutnya macam kempis je, tahulah kami yang kucing ni kelaparan. So dua sahabat Ana yang baik hati ni pergi la beli makanan untuk kucing ni. Ana stay je kat situ, cover line 4 bus. Baiknya hatimu sahabat...ISLAM sendiri mengajar kita menyayangi binatang.       

Orang yang tidak menyayangi maka tidak disayangi (oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala).” (HR. Al-Bukhari no. 6013)
Beberapa pic yang Ana sempat snap.

mula-mula ok lagi

 macam dah nak layu dah tu

dan datang lah
:
:
:
:
serikandi penyelamat

Alhamdulillah...ada juga makanan untuk hari ni....


Keempat,
Last la...bila dah naik bas yang ditunggu-tunggu. Nampak la pulak seorang mak cik yang agak berusia. Timbul sifat prihatin dalam diri Ana ni nak bagi mak cik ni duduk. Belum lagi Ana sempat bangun,,,tiba-tiba seorang muslimah ni yang lebih pantas dari Ana menawarkan tempat duduk beliau kepada mak cik ni. Ana cuma mampu tersenyum je bila melihat panorama tersebut. Dengki pulak Ana tengok,sebab dulu masa kat sekolah tiap kali naik bas (kalau takde orang mai ambil), Ana perhatikan orang yang naik bas n jarang dapat duduk sebab bagi kepada orang yang lebih memerlukan. Termenung Ana sejenak apabila mengingati satu  kata-kata iaitu :

"Dengki yang diharuskan Islam hanyalah dengki yang menjadikan manusia berebut-rebut melakukan kebaikan seperti menuntut ilmu atau melakukan ibadat dan seumpamanya."

Sekian Sahaja coretan pada kali ini,

WASSALAM...

P/S: Semoga hari-hari yang akan datang dilalui dengan lebih baik daripada hari yang lepas...^^

28 April 2012

Permudahkan Urusan Hamba-MU

Assalammualaikum Sahabat.....

Semakin lama semakin suntuk masa yang dilalui. Masa ibarat emas yang sangat berharga, semakin dikejar semakin menjauh perjalanan....

Ya ALLAH...
Hamba-MU memohon agar dipermudahkan urusan,
Semoga urusan pembelajaran diriku berjalan lancar,

Syukran kepada ibuku yang banyak memberi dorongan,
Kata-kata semangat dan ingatan yang kerap kali dituturkan,

Moga tesis yang diusahakan berjalan lancar,
Mohon doa sahabat..Amin Ya Robbal Alamin...

Di sini Ana lampirkan DO'A dipermudahkan segala urusan untuk perkongsian bersama sahabat....



Dari Anas r.a, dia berkata bahawa Rasulullah s.a.w pernah berdoa:
Maksudnya: “Ya Allah tidak ada kemudahan selain apa yang Engkau jadikan mudah dan Engkau dapat menjadikan perkara sulit menjadi mudah jika Engkau kehendaki” (H.R Ibn Hibban dan sanadnya dihukum sahih bertepatan dengan syarat Muslim dalam kitab al-Silsilah al-Sahihah, No. 2886).
Doa ini amat digalakkan kepada kita untuk membacanya kerana setiap hari kita mempunyai pelbagai urusan yang perlu diselesaikan dalam hidup. Tidak dapat tidak, kita mesti berusaha untuk memenuhi segala urusan yang telah kita rancangkan itu. Untuk memperoleh berkat disebalik semua urusan yang akan dan telah dilakukan sebaik-baiknya kita mengamalkan doa diatas sebagai panduan sepanjang hayat kita.

WASSALAM...
p/s: Harapan yang menggunung agar dapat menyelesaikan amanah yang diberikan dengan mudah..Amin..



26 April 2012

Dulu Dan Sekarang Tidak Sama

Assalammualaikum sahabat...

Sebenarnya coretan ini ikhlas ditujukan kepada sahabat yang rapat dengan Ana diperantauan.

Kenapa dulu dan sekarang tidak sama??
Sebab perubahan masa, masa boleh mengubah keadaan, masa boleh mengubah tingkahlaku seseorang dan masa juga boleh mengubah segala-galanya.

Terlebih dulu Ana ingin memohon maaf kepada semua sahabat yang semakin jauh Ana rasakan sekarang.

Di UKM sebanarnya mengajar erti persahabatan dalam diri Ana....bahkan di sini juga hati ini sering terluka dengan perilaku sahabat. Maaf Ana katakan, hampir semua sahabat yang terdekat dengan Ana, Ana rasakan masing-masing mementingkan diri sendiri. Ana mentioned sahabat, bukan kawan. Ana pun bukanlah baik sangat. Tapi jujur Ana katakan Ana betul-betul terkilan dengan dirimu sahabat.

Pada minggu ni saje, agak pelik...beberapa orang sahabat Ana mengatakan bahawa:

 "saya bukanlah sahabat yang baik"

Ana pun sama....bukan sahabat yang baik. Tapi yang pasti, Ana akan sentiasa mendoakan sahabat Ana walau dimana jua mereka berada.

Maaf kepada sahabatku atas perselisihan faham kita pada minggu-minggu ini. Maafkan Ana terutamanya sahabat sekolah dulu yang terlalu bimbangkan Ana dan kesihatan ini. Ana tidak tahu macam mana sahabatku mengetahui tentang kesulitan diri ini.


Kenapa dulu berbeza?

Kepada sahabatku di perantauan dan sahabat maya yang terasa dengan diri ini...Salam perkenalan untuk kali kedua. ('',)

Dulu, Ana rasa sangat bersyukur mendapat sahabat yang sangat baik masa disekolah. Sahabat yang Ana kenal sangat menyanyangi diri ini, terutama insan yang paling Ana sayang Serikandi Raihan. Jujur Ana katakan Ana seorang yang sangat mudah mengalirkan air mata. Kadang-kadang boleh dikatakan setiap minggu (terutama bila baca paper). Sahabat Ana suka bertanyakan pendapat Ana bagi sesuatu pekara yang memerlukan satu jawapan yang tulus. Mereka amat menyenangi kata-kata Ana yang terlalu jujur kerana Ana di didik sedemikian dari dulu lagi. Alhamdulillah....

Ana bukanlah seorang yang kuat dari segi kesihatan. Tapi yang pasti sepanjang tahun pengajian tingkatan 6 terutamanya Ana tida pernah ponteng kelas. Bagi Ana itu adalah satu kerugian dan masih cuba diteruskan di UKM, insyaALLAH. Ana terlalu bersyukur kerana dikurniakan sahabat yang sangat baik dengan Ana dan terlalu mengambil berat akan diri ini. Walaupun Ana jauh dengan mereka, mereka sangat caring. Ada satu pekara yang Ana ketahui secara kebetulan adalah semasa perkahwinan kakak Ana, sahabat Ana datang ke rumah. Dan ayat pertama mereka tanya dan membuatkan Ana tersipu malu adalah " c.f nangis lagi ke?".....Ana wat2 tak dengar je. Lepas tiga kali pertanyaan baru la Ana balas n cakap dah kurang. Yang paling Ana terharu, mereka minta kawan mereka jagakan Ana kerana Ana keseorangan di sini kerana sahabat yang lain ramai dapat kat UPSI dan UUM. Alahai sahabatku..kerana mereka la membuatkan air mataku ini selalu mengalir kerana terharu.

Tapi sekarang lain,
Bila dah duduk dipantauan memang banyak dugaan. Sahabat yang kita jumpa dulu tak sama dengan sekarang dan tidak la sememahami sahabat yang telah masak dengan perangai kita. Jujur Ana katakan diperantauan, ukhuwah yang kita mahu jalinkan bukanlah sesenang ungkapan "ana uhibbuki fillah" je terus boleh menjadi sahabat. Sebanarnya bukan macam tu. Sahabat adalah susur galur yang perlu di dekati,di fahami dan ada pada masa susah dan senang. Kalau dulu air mata ini jatuh kerana terharunya dengan sahabatku namun kini bila berada ditempat dan sahabat yang baru, air mata yang tumpah adalah kerana kekecewaan. Jujur, bila berada disini, Ana tanamkan sikap buruk sikit, Ana cuba belajar untuk berbohong, kerana kejujuran disini acap kali disalah fahamkan. Kurangnya sahabat yang menegur dan memarahi diri ini kerana di sini masing-masing mempunyai kepentingan diri. Ana ibarat meroyan seorang diri je. So Ana akan cuba think positif sekarang ni dan abaikan orang yang tidak mahu pedulikan pasal kita. Bila kita disayangi maknanya kita telah memberi kasih sayang kepada mereka.

Namun begitu, Ana masih bersyukur kerana mempunyai satu-satunya sahabat yang Ana rasakan adalah terbaik sepanjang berada diperantauan ini. Bila Ana bercakap dengan beliau, tenangnya rasa dan mesti ada gelak ketawa yang wujud. Kesian dia dapat nama yang sangat panjang. Syukran sahabatku. Ana sekarang cuba menilai sahabat yang benar-benar layak untuk bergelar sahabat. Kerana ada satu kata-kata yang mengatakan bahawa, kawan senang dicari namun sahabat belum tentu seumur hidup mereka dapat menemuinya.

Ana berharap dengan penjelasan ini, sahabat Ana yang ada terasa hati dan terguris perasaan dengan tingkahlaku Ana harap dapat memaafkan diri ini. Sahabat untuk selamanya ~~~

p/s: Raihan kekal no 1 dalam hatiku...

3 April 2012

Mohon PadaNya Andai Hatiku Yang Kau Pohon~~

Assalammualaikum sahabat Ana..('',)

Inilah ciri2 wanita solehah sentiasa bertegas dan tidak mudah lentuk dengan janji manis dan ayat manis lelaki...

LELAKI : Awak, boleh jadi awek saya? Saya berkenan sangat lah kat awak. Bagi saya, awak perfect!

PEREMPUAN : Ok, boleh je takde masalah. Couple ke?


LELAKI : Err...kalo dah mintak jadi awek, maknanya couple la tu kan?

PEREMPUAN : Ok. Bila nak kahwin?

LELAKI : Err..boleh tak tunggu saya habis belajar dulu tahun depan, pastu tunggu saya dapat keje stabil dulu. Dalam 3 tahun, insyaAllah.

PEREMPUAN : Ok, kita putus sekarang gak.

LELAKI : Eh, kenapa?????

PEREMPUAN : Kerana tiga sebab

Satu, awak ajak saya bergelumang dalam dosa utk 3 tahun tanpa akad yang sah. Tiada jaminan awak takkan jumpa saya, sentuh saya dan hal2 berkaitan. Dalam 3 tahun tu kita akan bercakap hal sia-sia tentang soal hati yang tiada berkesudahan. Nanti ada yang terluka. Saya taknak hati saya terluka. Saya pun taknak hati awak terluka.

Dua, kalau tak bersedia nak kahwin kenapa terburu-buru nak jalin hubungan? Sedangkan kahwin ni spesifiknya adalah utk mereka yg betul2 bersedia zahir batin, agamanya, ekonominya wlpn tak kaya, dan dari banyak sudut. Restu ibu bapa juga perlu difikirkan sama.

Tiga, lelaki yang beragama tahu bahawasanya ini bukan caranya. Sabar. Tahajjud byk2. Istikharah rajin2. Taubat selalu2. Muhasabah sentiasa2. Ubah slow2. Lelaki beragama takkan beri harapan palsu dengan bermain dengan perasaan, masa dan waktu. Jangan letak harapan seandainya hati tak yakin. Jgn beri harapan pada yang mudah menyerap harapan. Hati wanita ni macam gelas kaca, mudah pecah. Bila dah terluka, susah nak rawat balik. Jangan ada niat nak kahwin je, tapi tindakan ke arah itu tidak ada. Boring. Cari calon ni bukan nak cuba-cuba macam cuba pakaian. Tak sesuai yang ni, amik yg lain lah..

LELAKI : Em..tapi sy tetap nak awak. Dah bertahun2 tunggu awak.

PEREMPUAN : Mohon padaNya andai hatiku yang kau pohon.. Bila dah bersedia, cuba cari saya balik. Tapi ni bukan janji atau beri harapan. Jika sy masih blm berpunya, datang mintak dengan ayah mak terus. Bincang dengan dorang. Salam.

LELAKI : Waalaikumsalam..

P/s: Wanita ibarat seperti Kupu-kupu.. http://pinkhurein.blogspot.com

30 Mac 2012

Jom Layan Gambar..

Assalammualaikum sahabat...

Pada jumaat yang tenang ni, Ana cuma nak postkan gambar2 sahaja sebagai tatapan sahabat pada entri kali ini. Jom rilek2 dan layan gambar-gambar kat bawah ni.('',)

Teacher call it cheating
We call it teamwork...

Jangan menilai pada luaran, banyak duit dia tu...

Agak2nya ni la cara spiderman tidur kot...

Big Surprise..haha.

contoh terbaik,gigih mencari rezeki halal..

Teknik rebonding yang menjimatkan wang anda..=)

Best friend forever~~

Jawapan yang bijak..

Kenangan masa muda2 dulu...


Semoga terhibur...

Wassalam...

29 Mac 2012

Diam Lebih Baik~~

Assalammualaikum sahabat Ana ('',)


Banyak Kelebihannya berdiam diri. Orang yang pendiam itu lebih baik daripada orang yang suka berbicara yang tidak keruan. Baik perangai dan pendiam , kedua-duanya adalah sifat yang baik dan tidak susah mengerjakannya, asalkan hati menyuruh empunya diri berbuat demikian.

Nabi SAW bersabda : “Mahukah kamu aku khabarkan kepadamu, dengan semudah-mudah ibadat dan sesenang-senang atas tubuh,ialah diam dan baik perangai.”
(Riwayat Ibnu Abiddunya dari Shafwan bin Salim).


Jika tidak dapat berkata-kata yang baik lebih baik mendiamkan diri. Berkata baik itu hendaklah kepada semua orang .Ketika Nabi SAW disarankan agar mengutuk orang-orang musyrik,baginda menjawab : “Aku tidak diutuskan untuk (melemparkan) kutukan,tetapi sesungguhnya aku diutuskan sebagai (pembawa) rahmat.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Demikian juga kepada orang bawahan sama ada kerana usia atau pangkat. Anas r.a , pembantu rumah tangga Nabi SAW berkata: “Aku membantu rumah tangga Nabi SAW selama sepuluh tahun dan belum pernah baginda mengeluh “ Ah!” terhadapku dan belum pernah beliau menegur ,kenapa kamu lakukan ini atau kenapa tidak kau lakukan ini? ”
(Riwayat Ahmad)

Ingatlah kepada sabda Nabi SAW : “Seorang Mukmin bukanlah pengumpat ,yang suka mengutuk, yang keji dan yang ucapannya kotor”
(Riwayat Bukhari)

“Barangsiapa yg banyak perkataannya, nescaya banyaklah silapnya. Barangsiapa yg banyak silapnya, nescaya banyaklah dosanya. dan barangsiapa yg banyak dosanya, nescaya neraka lebih utama baginya”.
(Riwayat Abu Naim)


Jelaslah bahawa, ada hikmah yang tersembunyi di sebalik ‘diam’, usah gusar di label ‘budak yang pendiam’.

Kalau orang menghina kita, bukan kita terhina,
yang sebenarnya orang itu menghina dirinya sendiri.

Diam orang mukmin itu ibadah,
Ibadah tanpa perbuatan,
Ibadah rasa,
Ibadah ini tidak meletihkan,

Kadang-kadang ibadah ini lebih baik daripada ibadah sunat,
Yang hatinya didalam kelalaian,
Macamana orang mukmin itu diamnya menjadi ibadah?

Kadang-kadang memikirkan dosanya,
Kadang-kadang memikirkan apa kebaikan yang nak dibuat,
Kadang-kadang memikirkan nak menolong kawan,
Kadang-kadang dia terasa kebesaran Tuhan,

Atau dia meniatkan, dia diam itu,
Tidak mahu bercakap yang bukan-bukan,
Kadang-kadang dia diam itu,
kalau dia bercakap,
Takut dia melakukan kesalahan,
Seperti dia mengumpat atau,
Kalau dia bercakap, takut-takut menyakiti hati orang,
Atau dia diam itu, menghormati percakapan orang,

Mungkin orang itu bercakap baik dapat pengajaran,
Atau dia hendak mengenal orang yang bercakap itu,
Baik atau jahat,
Dia biarkan saja orang itu bercakap,
Dan mendengar sahaja,
Kerana nak mengenal orang itu,

Kadang-kadang dia diam itu memikirkan dosa-dosa yang lalu,
Ataupun kecuaian dan kelalaian,
Yang telah dibuat, supaya dia bertaubat,
Ataupun mengingatkan ilmu pengetahuan,
Ataupun pengetahuan yang dilupakan datang semula ingatan,
Itulah yang dikatakan oleh pepatah Melayu,

“Diam-diam ubi berisi”
atau
“Diam-diam tong kosong”
atau
“diam-diam tong berisi sampah penuh kotoran ?”

HIKMAH BERDIAM DIRI

Manusia berbicara setiap masa. Bicara yang baik akan membawa keselamatan dan kebaikan kepada manusia. Jika bicara tidak mengikut adabnya, manusia akan merana di dunia dan di akhirat. Di dunia akan dibenci oleh manusia lain manakala di akhirat bicara yang menyakiti hati orang lain akan menyebabkan kita tersiksa kekal abadi di dalam neraka Allah SWT.
Bagi mereka yang beriman, lidah yang dikurniakan oleh Allah itu tidak digunakan untuk berbicara sesuka hati dan sia-sia. Sebaliknya digunakan untuk mengeluarkan mutiara-mutiara yang berhikmah.Oleh karena itu, DIAM adalah benteng bagi lidah manusia daripada mengucapkan perkataan yang sia-sia.
Banyak diam tidak semestinya bodoh, banyak bicara tidak semestinya cerdik,
karena kecerdikan itu buah fikiran, orang cerdik yang pendiam lebih baik dari orang bodoh yang banyak bicara.

HIKMAH DIAM
1. Sebagai ibadah tanpa bersusah payah.
2. Perhiasan tanpa berhias.
3. Kehebatan tanpa kerajaan.
4. Benteng tanpa pagar.
5. Kekayaan tanpa meminta maaf kepada orang.
6. Istirahat bagi kedua malaikat pencatat amal.
7. Menutupi segala aib.
Rasullulah bersabda mengenai kelebihan diam yang bermaksud:

“Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau diam”. (Riwayat Bukhari & Muslim)
“Barangsiapa diam maka ia terlepas dari bahaya”. (Riwayat At-Tarmizi)

19 Mac 2012

Doa Untuk Saudara Kita Di SYRIA..

Assalammualaikum sahabat Ana...
Pasti sahabat semua sudah tahu tentang keaadaan saudara kita di syria. Keganasan demi keganasan yang berlaku kebanyakannya di negara ISLAM. ALLAH...semoga ALLAH S.W.T tabahkanlah hati hamba-hambanya yang menerima ujian yang getir ini.

Dunia mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kekejaman dan tidak berperikemanusiaan ke atas rakyat Syria oleh rejim Bashar al-Assad. Fakta kekejaman rejim Bashar terhadap rakyat di Syria sekarang menunjukkan kematian 8,500 orang rakyat, seramai 39,000 orang awam cedera dan 180,000 tahanan dalam penjara diseksa.

Kekejaman mereka lebih terserlah apabila mereka mencuri harta-harta rakyat, membunuh para ulama, melakukan pembunuhan beramai-ramai, merogol dan mencabul kehormatan wanita, menghalang perempuan beriman daripada memakai hijab serta menindas orang yang lemah seperti orang tua dan kanak-kanak.Hal ini berlaku hanya kerana rakyat menuntut kebebasan, keadilan, keamanan, demokrasi dan hak asasi.

ALLAH...hanya doa yang dapat dijadikan senjata umat ISLAM sekarang bagi menghentikan kekejaman yang dilakukan terhadapat saudara kami. So sahabat Ana sama-sama la kita berdoa sebagai hadiah terbaik kepada saudara sesama ISLAM kita disamping menyokong usaha dan menyumbang kepada Tabung Krisis Kemanusiaan Syria.





Biarkan gambar yang menceritakan segalanya...

WASSALAM...

p/s: sesungguhnya Malaysia bertuah buat masa sekarang..

11 Mac 2012

Ustazah Fatimah Syarha Idolaku~~~

Assalammualaikum sahabat...

Ustazah Fatimah Syarha,
Nama mu seindah peribadimu,
Tutur kata mu bisa memalingkan kelekaan seseorang,
Tatapan mata mu yang jernih dan wajahmu yang bersih,
Bisa menyejukkan hati2 yang menatapnya.


Alhamdulillah sahabat,
Bertempat di kolej keris mas ukm,bangi..
Untuk hari ini Ana sempat berjumpa dengan idola Ana,
Ibarat bulan jatuh ke riba, Ustazah Fatimah Syarha datang ke kolej penginapan Ana atas satu jemputan sebagai panelis pada hari ini bersama Iman Muda Najdi.

Walaupun sekejap peluang bersua muka dengan idola Ana, namun Ana sangat puas dengan pengisian yang telah diberikan oleh beliau dalam ceramah yang disampaikan. ALHAMDULILLAH...

Bersama moderator Noraini Jumahir yang agak lucu kadang-kadang, lebih2 lagi dijadikan mangsa gurauan idola Ana. Tidak lupa juga penerangan yang diberikan oleh Iman Muda Najdi melalui pandangan yang telah diberikan oleh beliau. Sebenarnya sudah beberapa kali Ustazah Fatimah Syarha datang ke UKM untuk perkongsian ilmu beliau, namun kekangan masa dan halangan yang tidak dapat dielakkan menjadikan ia seribu alasan bagi Ana berjumpa dan mendengar coretan yang akan disampaikan oleh beliau.

Namun pada hari ini alhamdulillah Ana sempat berjumpa dan bermesra dengan beliau. Ana kagum denga sikap mesra beliau dengan remaja yang ingin bergambar dengan beliau dan sikap sabar serta murah dengan senyuman. SUBHANALLAH...bersesuaian sangat dengan tajuk yang dibincangkan pada hari ini iaitu WE ARE BEAUTIFUL..
Berikut adalah gambar yang sempat Ana snap semasa sesi majlis ilmu yang dijalankan tadi..







Wassalam...

p/s: belum berkesempatan menbaca buku hasil nukilan Ustazah Fatimah Syarha: Sebarkan Cinta-Mu~~



8 Mac 2012

Ya ALLAH,Lindungi Aku Dari Putus Asa...


Assalammualaikum sahabat Ana...

Lama benar Ana tidak mencoretkan kata-kata dalam teratak ini. Alhamdulillah..pada hari ini, dengan izin daripada ALLAH s.w.t dapat juga Ana memasukkan entri yang terbaru.

Ya ALLAH, lindungi aku dari putus asa....

ALLAH...banyak betul dugaan yang datang dariMU, namun hanya kata-kata syukur yang mampu ku titipkan. Hanya satu perkataan yang dapat ku ucapkan, iaitu ALHAMDULILLAH...

Semoga ALLAH permudahkan urusan Ana dalam menyiapkan tugasan yang diamanahkan sebelum diiktiraf dengan segulung ijazah.

Sahabat Ana,

Syukran atas lawatan yang tidak putus ke blog Ana dan kata-kata semangat yang diberikan. Terima kasih di atas kesabaran dan sokongan sahabat yang selalu bertanyakan entri yang terbaru bagi teratak Ana ini. Namun Ana mohon maaf kerana tidak berkesempatan memasukkan entri yang terbaru kerana kesibukan yang melanda diri ini.



Kadang-kadang Ana berasa putus asa untuk meneruskan perjuangan yang diamanahkan oleh ibunda dan ayahanda Ana. Namun berkat doa dan sokongan yang tidak putus daripada mereka lah Ana bangkit untuk meneruskan perjuangan.

Kata abang Ana, tiada satu benda pun yang senang didunia ini melainkan dengan usaha yang kuat. Keputusan terletak ditangan kita untuk mencorakkan jalan yang akan kita hadapi pada masa hadapan. Semoga sahabat Ana yang sama-sama menempuh ujian yang sama dengan Ana gigih berusaha dengan jayanya. INSYAALLAH...

Sahabatku...
Semoga ALLAH s.w.t melindungi kita semua dari putus asa dengan dipermudahkan segala urusan yang akan kita tempuhi. Jika ujian yang melanda, hentikanlah rungutanmu wahai sahabat..ucapkanlah kata-kata hikmah ini iaitu ALHAMDULILLAH dengan penuh kesyukuran kerana sesungguhnya orang yang diberi ujian adalah orang yang beruntung.

Wassalam...

p/s: rindu sangat dengan sahabat Ana, pink..

19 Januari 2012

Bertemu dan Berpisah Kerana ALLAH S.W.T

Assalammualaikum sahabat Ana..

Agak lama juga Ana tak update blog >_<

Hari ni dah nak bertolak balik kampung dah. Exam dah tamat, cuti sem selama satu bulan. Walaupun cuti 1 bulan, bila tengok jadual macam dah padat sangat dah. Ni gara-gara para sahabat yang lain la yang cuba aturkan macam- macam aktiviti. Lagipun masa cuti ni la nak cuba gigihkan diri siapkan tesis.


Ana tak sempat nak masukkan apa-apa entri dalam post kali ni. Apa yang Ana boleh cakap adalah ucapan selamat tinggal selama sebulan kepada sahabat. Bertemu dan berpisah kita kerana ALLAH S.W.T. Semoga masih ada nafas lagi untuk Ana pada masa akan datang untuk mencoretkan sesuatu sebagai tatapan sahabat di blog ini.

Akhir kata, sayonara sahabat Ana semua..
Jumpa lagi

WASSALAM...