19 Februari 2011

Membaca Sahaja Tidak Cukup????


Assalammualaikum sahabat Ana...Hrp sume sihat ea..:)

Knapa ea tajuk Membaca Sahaja Tidak Cukup???

Hari ni sebenarnya Ana ngan kwn Ana ct zulaiha wakil blok utk perlawanan badminton ketegori beregu...keputusannya Ana kalah lawan badminton td...yg lawan plk blok yg sama ngan Ana..

Tp apa2 pun alhamdulillah, lawan yg blok sama ngan Ana dpt g final..esok la akhir..Ana ttp happy ngan keputusan tu.

Hari ni Ana belajar satu pengalaman dan suatu pngajaran dlm hidup Ana. Sebenarnya bnyak faktor yg myumbang kpd kekalahan kami. First yg Ana nk tekankan kt sini adalah Membaca shja tidak mecukupi. Untuk berjaya bukan satu usaha jer kita perlu lakukan..Ana akui kekalahan hari ni bnyak berpunca dr ksilapan diri Ana. Tidak perlu menuding jari kpd sesiapa dan mberi alasan berlapis2..cuma yg perlu kita lakukan adalah berajar drp pengalaman.

Untuk berjaya dalam exam kita tidak semestinya hanya membaca buku siang dan malam untuk berjaya, jika kita hanya membaca dan tidak memahaminya kita tidak akan selamannya faham apa yg cuba diterangkan dlm buku tersebut.Satu point yg pnting adalah LATIHAN!!!

Ya, faktor kekalahan Ana td adalah tidak membuat latihan yg mcukupi utk mhadapi perlawanan. Bukan itu sahaja,Ana takut untuk memcuba...mencuba utk mendptkan bulu tangkis,takut utk jd lebih agresif...membaca adalah utk tahu kdg2 bukan utk faham..begitu jg dlm perlawanan td,Ana mcn terlalu bergantung kpd bulu tangkis dtg kpd Ana tp bkan berebut untuk mndpatkannya...

Perlawanan badminton td sememangnya memberi bnyak pngajran kpd Ana..dan satu sifat kagum terselit dlm hati krn dpt wakil blok walaupun kalah..hehehe..tp pngalaman yg berharga td mmg tidak dpt dibeli dgn wang ringgit...tp yg paling kagum, Ana mdpat beregu a.k.a bestfrenz yg mpy semangat juang yg tinggi dlm perlawanan td iaitu ct zulaiha. Yelah Ana mcn kayu jer td..rsa bsalah tu mmg ada, dah la kalah td..tp kita tidak seharusnya menyalahkan takdir,setiap yg berlaku ada hikmah disebaliknya..Amin Ya Robbal Alamin...

p/s: Nk main single la plk..hihi..

Tiada ulasan: