1 Januari 2012

2012

Assalammualaikum sahabat....

Apa khabar Iman?
Apa khabar Hati?
Semoga kedua-duanya saling melengkapi untuk tahun 2012 ni.

Memetik kata-kata tokoh yang Ana hormati iaitu Prof .Dr Muhaya Mohammad:

Tahun 2012 tetap sama seperti 2011 selagi cara kita bberfikir seperti 2011. Tak perlu tunggu tahun baru untuk buat perubahan. Kita boleh ubah diri kita Bila bila masa dalam masa satu saat dengan membuat pilihan yang betul setiap saat. Orang yang inginkan kehidupan berbeza tetapi tabiat tetap sama seperti menunggu kucing bertanduk. Banyak orang tertipu yang mengharapkan dunia luar berubah untuk mengubah kehidupan hidup mereka tanpa menyedari diri mereka harus berubah untuk hidup mereka berubah. Jom ubah diri sendiri untuk mengubah kehidupan mulai 1 jan 2012.

Ana bersetuju sangat-sangat dengan kata-kata Prof. So azam Ana untuk tahun ini tetap sama dengan tahun-tahun yang lepas iaitu untuk menjadi Hamba ALLAH yang lebih baik dan lebih baik daripada sebelumnya. InsyaALLAH...

Tahun 2012, Ana sememangnya terkejut bila buka je muka buku Ana hari ni, dah keluar cerita pasal tragedi berdarah di UPSI. Sebenarnya sahabat, Ana sememangnya tidak layak untuk bercakap tentang pekara ini, tapi Ana tetap nak komen la sikit. Ana ada terbaca kat wall sahabat iaitu mahasiswa UPSI juga , beliau pernah berpesan begini:

AMARAN KEPADA PELAJAR UPSI MENYERTAI PERHIMPUNAN DI UPSI PADA 31 DISEMBER 2011- 1 HB JANUARI 2012.

Pihak Polis Diraja Malaysia telah memberi amaran akan bertindak tegas terhadap mana-mana pihak yang menyertai perhimpunan di sekitar UPSI dan dalam UPSI pada 31 Disember 2011 hingga ke tengah malam 1 Januari 2012.

Sehubungan itu, semua pelajar UPSI dinasihatkan tidak menyertai perhimpunan tersebut.

Sekian harap maklum.

---------------------------------

Bahagian Perundangan Pelajar,

Jabatan Hal Ehwal Pelajar & Alumni

So sahabat, disini kita tentukan sendiri salah siapa. Ana pun seorang mahasiswa, Ana sedar tugas yang diamanahkan oleh kedua-dua ibu bapa Ana untuk belajar dengan tekun supaya berjaya dalam kehidupan. Jadi amanat ini Ana pegang dengan erat agar tidak mengecewakan harapan mereka terhadap Ana. Alangkah sedihnya ibu bapa yang memberi harapan yang menggunung kepada anak mereka, tetapi dibalas dengan sesuatu yang tidak releven untuk diterima.

Kata sahabat Ana, "mahasiswa melayu ni taksub sangat dengan politik, bila mai sini tu belajar je lah, wat apa nak cari nahas terlibat ngan politik or demonstrasi, tengok mahasiswa cina n india ok je....membazirkan duit mak ngan ayah je, mesti diorang sedih bila tahu harapan yang mereka sandarkan terlibat dengan pekara macam ni."

Ana tak cakap, tu sahabat Ana yang cakap. Kadang-kadang Ana berasa sedikit emosi bila membaca catatan seperti ini:

"Ayuh bersama-sama Mahasiswa untuk memberi tekanan kepada KERAJAAN Malaysia untuk membebaskan Adam Adli bersama 16 lagi Mahasiswa yang kini ditahan di lokap Tanjung Malim secepat mungkin. "

Siapa yang cari nahas sebenarnya, dalam hal ini. Kami, mahasiswa yang tidak terlibat ingin diajak sama. Maaf Ana katakan, kami masih mempunyai harapan yang lebih besar iaitu harapan kedua-dua ibu bapa kami.

Ana sediakan sedikit lampiran kepada sahabat tentang gambaran yang terjadi semalam:

FRU dan mahasiswa UPSI

Solidariti Mahasiswa baring di hadapan UPSI

Mahasiswa yang cedera.

Pengerusi BEBAS Safwan Anang yg kritikal. Tulang rusuk beliau dilaporkan patah sewaktu dibelasah polis. Kini berada di Hospital Slim River.(doakan sahabat kita,semoga cepat sembuh)

Kebebasan mahasiswa??

Maaf sahabat, ini cuma sekadar pendapat diri Ana, jangan kutuk Ana..baca, fikir dan nilaikan apa yang baik. Pihak berkuasa (polis) sebenarnya tidak sepatutnya menggunakan kekerasan dalam hal ini, mahasiswa insan yang berpendidikan, mereka tahu berfikir dan mendengar kata-kata. Cukup la sekadar nasihat dan kata-kata, keganasan boleh dielakkan jika bijak mengendalikan situasi.

Semoga tahun 2012 ini memberi kemakmuran dan keamanan kepada negara kita. Hanya doa dan harapan sahaja dapat mengiringinya. Semoga jauhkan tragedi yang buruk dan merugikan negara.

Suka dengan program majlis yang dihadiri oleh Zizan dan Ustaz Azhar Idrus kat Dataran Kemerdekaan Shah Alam semalam sementara menunggu detik 12 malm.

Zizan

Ustaz main gitar semalam.


Wassalam.

p/s: Semoga hari yang dilalui lebih baik daripada biasa ('',)

Tiada ulasan: