15 Oktober 2011

Tentera-tentera Korea Selatan masuk ISLAM

Assalammualaikum sahabat Ana....

Terutamanya sekali Ana nak ucapkan tahniah kepada pasukan Terengganu n T-team sebab berjaya mara keperingkat yang seterusnya bagi mengejar gelaran juara piala malaysia. Tahniah dan syabas diucapkan. Ana happy sangat2...apa2 pun ALHAMDULILLAH....

Ana tertarik salah satu topik yang sangat ringkas yang dipaparkan di laman sosial facebook yang bertajuk Tentera-tentera Korea selatan masuk ISLAM. Sebagai perkongsian dengan sahabat, Ana cari dalam internet tentang topik ini secara lebih detail.

Perang Iraq memberi makna lain bagi "Unit Zaitun", nama pasukan Korea Selatan yang ikut dihantar ke Iraq pada tahun 2006 sebagai sebahagian dari pasukan gabungan AS. Sebelum berangkat dan ditempatkan di bandar Irbil, bandar warga Kurdis di utara Iraq, 37 ahli unit ini menyatakan diri masuk Islam dan bersyahadat di Masjid Hannam-dong, Seoul.
"Saya memutuskan menjadi seorang Muslim, kerana saya merasa Islam sebagai agama yang lebih humanis dan damai berbanding agama-agama lain. Kalau kita boleh secara agama berinteraksi dengan warga tempatan, saya fikir ini akan banyak membantu kami menjadi misi damai untuk melakukan rekonstruksi di Iraq, "kata Leftenan Son Hyeon-ju dari pasukan khusus Brigade ke-11, salah satu tentera Korea Selatan yang masuk Islam.

Ketika itu, pada hari Jumaat di bulan Julai 2006, Hyeon-ju dan 36 tentera Korea Selatan yang lain mengambil wuduk, lalu duduk berjajar di dalam Masjid Hannam-dong. Dengan bimbingan imam masjid, mereka melafazkan dua kalimah syahadat dan mulai hari itu, para tentera yang akan berangkatkan ke Iraq itu dengan rasmi menjadi muslim.

Tentera Korea mungkin tidak pernah menyangka peluang untuk mempelajari Islam dan bahasa Arab bagi para tentera, terutama Unit Zaitun, yang akan dihantar ke Iraq, akan membuat puluhan tenteranya masuk Islam. Pertimbangannya ketika itu, kerana majoriti penduduk bandar Irbil adalah muslim, sedangkan tentera Korea yang akan dihantar adalah non - muslim, maka para tentera itu dihantar ke Masjid Hannam-dong untuk belajar dan memahami tentang Islam dan komuniti Muslim. Ternyata, sebahagian tentera itu malah benar-benar jatuh cinta pada Islam dan memutuskan untuk memeluk agama Islam.

Salah seorang anggota pasukan Unit Zaitu dari Divisi ke-11 Angkatan Bersenjata Korea Selatan, Kopral Paek Seong-uk yang masih berusia 22 tahun mengatakan, "Di kampus, saya mengambil jurusan bahasa Arab dan setelah membaca isi Al-Quran, saya jadi sangat tertarik pada islam. Saya pun memutuskan untuk menjadi seorang muslim selama mengikuti program yang diadakan Unit Zaitun, sebuah pengalaman agama buat saya. "
Koperal Paek Seong-uk dengan bersemangat menyatakan keinginannya jika sudah sampai di Iraq. "Saya ingin ikut serta dalam acara-cara keagamaan dengan warga tempatan, sehingga mereka boleh merasakan rasa persaudaraan. Saya juga juga ingin memastikan warga tempatan bahawa pasukan Korea Selatan bukan pasukan penjajah, tapi pasukan yang dikerahkan untuk membantu misi kemanusiaan di Iraq," ujar Paek seong-uk.

Tentera-tentera Korea yang memilih menjadi muslim itu, faham pentingnya homogenitas agama di tengah-tengah komuniti Muslim. "Jika agama anda sama, anda tidak akan dianggap sebagai orang asing, tapi akan diperlakukan seperti layaknya warga tempatan. Lebih dari itu, Islam mengajarkan tata cara perang yang beradab. Muslim tidak boleh menyerang kaum wanita, bahkan dalam peperangan," kata seorang pegawai tentera Korea Selatan, mengomentari puluhan tenteranya yang masuk Islam.

WASSALAM
p/s: ALHAMDULILLAH...

Tiada ulasan: